6 Info Yang Boleh Diperolehi Dalam Geran














" Entah lah letak kat mana... "
" Macam mana rupanya geran tu..? "

Mungkin jawapan di atas adalah jawapan yang selalu keluar bila ditanya MANA GERAN RUMAH? bagi majoriti pemilik rumah.

Kenapa??

Geran dengan kata lain ialah hakmilik tanah dan ada juga yang memanggil title. Geran umpama surat beranak sesuatu hartanah.

Dalam tu tercatat segala butiran seperti:
[1] Nama Tempat
[2] Daerah/Mukim
[3] Keluasan Hartanah
[4] Nama Pemilik
[5] Rekod Gadaian
[6] Syarat2 dan Sekatan

Rata-rata apabila ditanya di mana geran rumah, jawapan yang selalu keluar dari mulut tuan rumah adalah :
[✔] Geran ada kat pemaju lagi! Teettt..salah tu
[✔] Selalunya letak kat dalam fail, pastu cari xjumpa lah pulak
[✔] Dulu geran tanah makayah yang simpan. Tapi lepas ayah meninggal tak tahu dia org letak mana.
[✔] Bukan geran tu bank yg pegang ke sebab loan rumah pun belum abis bayar lagi ni! Teettt.. salah tu
[✔] Geran rumah ni lawyer pegang tapi dia orang tak dapat cari sebab banyak kali pindah opis.

Bagi sapa-sapa yang hilang geran tanah. Apa yang perlu kita buat?

Sila dapatkan resit cukai tanah sebab dalam resit tu ada maklumat untuk kita dapatkan salinan geran di pejabat tanah. Maklumat yang diperlukan dalam cukai tanah adalah:
[✔] Nombor geran
[✔] Nombor lot/hsd
[✔] Mukim dan daerah

Pergi pejabat tanah di mana tanah tu berada dan cakap ngan pegawai tu nak buat carian rasmi. Biasanya kalau di Pejabat Tanah Seremban dikenakan caj RM 20 je, tak mahal mana pun dan siap kurang dari sejam (tp kadang2 lambat gak.. ikut mood pegawai tu..huhu)

Geran ni kita tak perlukan yang original, cukup sekadar salinan. Kalau dah dapat salinan geran, boleh lah simpan. Geran ni diperlukan apabila anda nak jual rumah atau buat pembiayaan semula pada suatu hari nanti. www.hartanahN9.com